De verhuurmakelaar van Nederland

Mijn DHWB

Meer burenoverlast door corona

Deel dit bericht:.

In coronatijd hebben buren meer last van elkaar, maar gelukkig bieden hulplijnen en online tools uitkomst. In gesprek gaan met elkaar blijkt toch de beste remedie tegen overlast. Afgelopen coronajaar ontvingen zowel De Huurderslijn van de Woonbond als Nationale Hulplijn Woonoverlast(externe link) aanzienlijk meer hulpvragen.

Luidkeels spelende kinderen zijn vervelend voor de thuiswerkende buurman die geconcentreerd de jaarcijfers wil afronden. Niet iedereen stapt onbevreesd op de buren af om een probleem op te lossen en dat merken de hulplijnen. Zo kreeg de Nationale Hulplijn Woonoverlast de afgelopen 12 maanden 15 á 20 procent meer vragen over burenoverlast. Leden van de Woonbond kunnen ook de Huurderslijn raadplegen voor advies en ook hier bellen meer mensen met vragen over overlast. Klaagden in de twaalf maanden voorafgaand aan corona 108 bellers over overlast, de afgelopen 12 coronamaanden waren dat er 150.

Online advies mogelijk

Wie wel een vraag heeft, maar geen zin in een gesprek, kan terecht op de site Overlastadvies.nl(externe link). Wie hier een aantal vragen beantwoord, krijgt gratis juridisch advies op PDF formaat. De site is een initiatief van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen. Onbekend is of meer mensen in coronatijd gebruik maken van deze site.

Hulplijn is geen politiedienst

‘Mensen hebben ons in deze coronatijd gevonden en we hebben hen ook goed kunnen bijstaan. We kunnen zeggen dat tijdens corona de Nationale Hulplijn Woonoverlast zichzelf heeft bewezen’, aldus Fica Djohani, directeur van Coloured Consultancy (ColCon) die de Nationale Hulplijn Woonoverlast beheert. Vragen die de hulplijn afhandelt, gaan voornamelijk over burenoverlast. Meldingen over bijvoorbeeld zware criminaliteit kunnen beter bij de politie worden gemeld.

Ga gesprek aan

‘In de praktijk ontdekken mensen dat, als je op de juiste manier het gesprek aangaat, er meer mogelijk is dan verwacht’, aldus Djohani. Zij noemt het voorbeeld van de oudere bewoonster die haar eigen tuin zag verpieteren omdat het jonge gezin naast haar hun achtertuin verwaarloosde. ‘Ze ging het gesprek aan en vertelde de buren dat haar tuin een levende herinnering is aan haar overleden echtgenoot. Het gezin besloot daarop werk te maken van niet alleen de eigen tuin, maar helpt nu ook de buurvrouw bij haar tuin. Het klinkt als een cliché, maar doordat wij haar en andere mensen helpen de juiste woorden te vinden, komen buren dichter bij elkaar.’ De Nationale Hulplijn Woonoverlast is te bereiken op 0900-0305.

© De Huurwoning Bemiddelaar- Privacy beleid - Disclaimer - Algemene voorwaarden

Wij zetten ons aanbod ook op:

Vastgoedmanagment - Verhuren - Huren - Vastgoedbeheer - Verhuurmakelaar - Makelaar - Rendement - Aanhuur makelaarIk wil mijn huis verhurenHuurwoningen gezochtMijn woning verhurenInvesteren in vastgoed
Alkmaar - Amsterdam - kop van Noord Holland - Amstelveen - Bergen - Beverwijk - Bloemendaal - Castricum - Den Helder - Diemen - Edam Volendam - - Enkhuizen - Haarlem - Heemskerk - Heemstede - Heerhugowaard - Heillo - Hollands Kroon - Hoorn - Landsmeer - Langedijk - Medemblik - Oostzaan - Opmeer - Purmerend - Schagen - Texel 

Inloggen medewerker

 

WhatsApp